31 December 2008

Όρκος

(των Θ. ΤΣΑΤΣΗ - Ν. ΡΟΥΜΠΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 29/12/2008)

Η τοποθέτηση του αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου για την κατάργηση του θρησκευτικού όρκου προκάλεσε την αντίδραση μόνο ενός μητροπολίτη. Και αυτός ήταν ο Θεσσαλονίκης Ανθιμος.

Ο αρχιεπίσκοπος, όπως είπε, δεν έχει αντίρρηση για την κατάργηση του θρησκευτικού όρκου. Διατύπωσε όμως τις αντιρρήσεις του στο θέμα του διαχωρισμού Πολιτείας - Εκκλησίας. Οπως είπε, η Πολιτεία, «εάν επιθυμεί έναν τέτοιου είδους χωρισμό, είναι στη διακριτική της ευχέρεια -αν όχι υποχρέωσή της- να το θέσει στην κρίση του ελληνικού λαού και εκείνος ας αποφασίσει ό,τι θέλει».

«Ιδεολόγημα»

Σύμφωνα με όσα είπε στην «Καθημερινή» ο Ιερώνυμος, «η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου δεν δημιουργεί πρόβλημα στην Εκκλησία. Αντιθέτως, είναι συνέπεια της διδασκαλίας της, σύμφωνα με την οποία το "ναι" πρέπει να είναι "ναι" και το "όχι" "όχι"». Ο Αρχιεπίσκοπος, που εμφανίζεται μετριοπαθής, συνδέει το θέμα του θρησκευτικού όρκου με το «αντιθρησκευτικό ιδεολόγημα». Το ίδιο δηλαδή που έλεγε, με αυστηρότερους χαρακτηρισμούς, για όσους πρότειναν τον διαχωρισμό ο προκάτοχός του στον θρόνο των Αθηνών, Χριστόδουλος.

Οπως είπε ο Ιερώνυμος στη συνέντευξή του, «η προσπάθεια της κατάργησης του θρησκευτικού όρκου, όπως επιδιώκεται σήμερα, δεν υποκρύπτει ενδιαφέρον για τη συνέπεια και την ειλικρίνεια, αλλά έχει γίνει και αυτή ένα αντιθρησκευτικό ιδεολόγημα». Και συνέχισε περιγράφοντας «ορισμένους ιδεολογικούς κύκλους», οι οποίοι «υπηρετούν άλλες σκοπιμότητες και αποσκοπούν κυρίως στην εξουδετέρωση την πνευματικής επιρροής της Εκκλησίας στην ελληνική κοινωνία και επιδιώκουν έναν επαχθή χωρισμό Εκκλησίας και Πολιτείας, που σημαίνει ασφαλώς παραβίαση και αθέτηση υποσχέσεων εις βάρος της πρώτης, αλλά και συμβατικών υποχρεώσεων».

Ο Άνθιμος


Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος, σχολιάζοντας τη συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι συμφωνεί στο θέμα του όρκου, «αλλά αυτό είναι δευτερεύον». Ο ίδιος συνέχισε: «Είναι και άλλα θέματα. Επειδή θα χωρίσουμε (Κράτος και Εκκλησία), πρέπει να βγάλουμε τις εικόνες από τα δικαστήρια; Πρέπει να βγάλουμε τις εικόνες από τα σχολεία; Πρέπει να αλλοιώσουμε τη διδασκαλία των Θρησκευτικών; Πρέπει να σταματήσουμε να κάνουμε προσευχή και δοξολογία στις μεγάλες εθνικές εορτές; Και άλλα ουσιώδη πράγματα, όπως το θέμα του γάμου. Είναι συνεργασία Κράτους και Πολιτείας ο νόμος που είναι να ψηφιστεί για το σύμφωνο διαβίωσης; Αυτό είναι αίσχος. Από κει και πέρα, εμείς δεν λέμε, το κράτος το λέει και από την άποψη αυτή έχει την ευθύνη του και είμαστε χώρια. Αλλά τι θα γίνει η κοινωνία; Τίνος είναι αυτά τα παιδιά αύριο;»

Εγώ αναρωτιέμαι, αφού η χριστιανική διδασκαλία απαγορεύει την ορκωμοσία με αναφορά στα θεία (μη ομώσαι όλως), για ποιο λόγο συζητάνε και σχολιάζουν ακόμα; Δηλαδή είπε κάτι ο υιός του θεού, αλλά πρέπει να συμφωνήσει πρώτα μαζί του και ο κ. Άνθιμος; Αν είναι έτσι να ανάβουμε κεριά και λιβάνια στον κ. Άνθιμο πλέον! Ίσως κάτι παραπάνω να ξέρει ήδη ο κ. Παπαθεμελής που φαίνεται στη φωτογραφία να ρουφάει, να μυρίζει, να γλύφει -ποιος ξέρει- το χέρι του θεϊκού επιτηρητή! (παραδίπλα νομίζω ότι στέκεται ο τέως βασιλιάς/ διάδοχος της Σερβίας...)

Εννοείται ότι, όσο η Εκκλησία δεν περιορίζεται στο ρόλο της, να παρηγορήσει τις ψυχές των πιστών της, αλλά εμπλέκεται σε κοσμικά θέματα, από την εξωτερική πολιτική και τη διαχείριση περιουσιών, μέχρι την επιστήμη και τα σχολικά βιβλία, τόσο θα τίθεται επί τάπητος το ζήτημα του χωρισμού μεταξύ κρατικού και εκκλησιαστικού μηχανισμού. Σταδιακά δε, το αργότερο με αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, θα ωριμάζουν οι εξελίξεις σε βάρος της Εκκλησίας. Έτσι, τελικά, θα κατέβουν και τα εικονίσματα από τα δημόσια κτήρια, θα καταργηθούν οι αγιασμοί και οι δοξολογίες και όλα αυτά που "φοβάται" ο κ. Άνθιμος αλλά είναι βέβαιος ότι θα συμβούν.


(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)